tisdag, mars 31, 2009

Big Brothers watching....

Goda nyheter gott folk! Bloggen är tillbaka igen och lika så jag.
Jag ska väl inte sticka under stolen med att de senaste veckorna var riktigt köriga men som ett känt citat antyder:
"The things that dont kills us, makes us stronger"

Nja den kanske inte gick precis så men budskapet är det samma och jag har aldrig känt mig mer klar när det gäller mina mål!


Men nog om mig för tillfället! För det finns något som behöver större prioritet än både er och....ja er.
Jag talar såklart om den nya F***NG IPRED-lagen som för ungefär en timme sen har denna idiotiska lag tagit sina första kliv in vårat paradis av fildelningsmöjligheter.
För er som precis klivit ur eran bananlåda kan jag ge en kort sammanfattning om vad denna lag kommer att innebära för den större delen av den svenska befolkningen:
IPRED innebär först och främst att företag kan lägga sig i jakten på fildelare. För att göra det så enkelt som möjligt för er apor som läser så ska jag ta upp ett litet exempel.

Vi har Oskyldiga Olga och Olagliga Olof, dessa två har bestämt sig för att tanka den nya Bäck filmen (haha jag kommer ha IPRED i nacken efter det här). Båda har tankat mycket innan.

Olga här ser bara till att ladda ner filmen medan Olof ser till att även ladda upp filmen (vilken man SKA göra). Filmbolaget märker att Olga laddar ner filmen men vet att för att få en fällande dom så krävs även en uppladdning så de struntar i henne medan när de får Olofs bajslukt så känner de direkt att han laddar upp vilket faktiskt kan ge en fällande dom.

Så filmbolaget springer raskt till närmaste domstol och lämnar upp bevisen på skrivbordet. En tid senare så får de tillbaka ett brev om att domstolen har godkänt anmälan och de ha grönt ljus att få be om en identitet ifrån bredbandsleverantören.

Filmbolaget tar upp sin 24-karats telefon och ringer raskt till bredbandsleverantören och får kort därefter en identitet via IP nummret. Detta leder då till att filbolaget tar upp sitt lilla papper och penna och skriver ett, i princip, hotbrev om att antigen betala du våran fantasisumma eller så syns vi i domstolen där vi har 2000 jurister mot ditt parkbänksfyllo!

Detta medför då att svenson Olof betalar snällt fastasisumman och ligger därefter i en kalldusch en månad.

Nu tänker ni "Ja men vad är så dåligt med lagen då, funkar den inte?!". Jo den fungerar utmärkt men ändåmålet uppföljs inte helt.
det är nämligen så att genom att företag nu kan börja jaga oss fildelare med fackla så kan de häva in enorma summor pengar vilket gör att deras verksamheter stiger till taket men artisterna kommer fortfarande få samma gamla lön oavsett....ja OAVSETT!

Så utan att gå in i det här allt för djup (Klockan är för mycket för att jag ska ta allt nu) så undrar ni panikartat, hur faaaan ska vi kunna rädda oss från detta öde?!
Jo, även fast mina lösningar inte var de som jag hade tänkt mig så får de vara de bästa för stunden.
  • Se till att kryptera trafiken via erat BitTorrent-program, detta gör att de blir omöjligt att kunna läsa av vad som går via bredbandet, men detta kan bara bli 100% säkert om alla gör det vilket alla i nuläget inte gör.
  • Det ska även kunna gå att skapa privata virtuella närverk (Hamatchi). Om dessa sedan krypteras har du en säker lösning. Jag har ingen större erfarenhet av området men kan återkomma.
  • Sista och bästa lösningen i dagläget är en VPN tunnel. Dessa kryteras då vilket gör att ingen kommer någonsin att veta att det var just du som laddade ner filen utan att det kommer endast att visa sig att de var en server som laddade till en okänd destination. Denna teknik kostar då allt ifrån 50kr i månaden till hundralappar. Jag kan återkomma om var ni kan få tag i dessa tjänster.

Så detta var en kort introduktion till IPRED och vad just du kan göra åt det. mer om detta ämnet kommer upp lite senare för att just nu kommer strax min axel att gå ur led om jag inte slutar!

Fortsättning följer.....

Inga kommentarer: