torsdag, juni 04, 2009

Om en ska ha, så ska alla ha...

Här sätter man sig med min fina frukost och tänker att "Nuu ska ja ta och läsa lite katastrofnyheter medan jag äter en god frukost" och vad får jag se? Jo, en väldigt konstig artikel.

Vår "underbara" jordbruksminister har allt gjort en egen uteslutningsmetod och kommit fram till en lösning på ett "jättestort" problem!
Han tycker att om någon kan skjuta alla herrelösa katter i Sverige så förökar ju de sig inte och vi har snart inga problem.
Vart dessa problem kommer ifrån vet jag helt ärligt inte! Jag tror nog vi har större problem att rikta ögonen emot.

Sen de här med att just skjuta dem, de verkar visst som att jordbruksministern lever kvar i de forna Sverige då vi faktiskt avlivade allt med gevär. Varför gör du inte så att du ger exemplet att de går lika bra med pil och båge? Ja varför inte? De kanske blir en större utmaning då men fan indianerna klarade ju sådant utmärkt så då borde ju du också göra det!

Men om vi kollar lite mer på det här "problemet", vi har alltså för många herrelösa katter som stryker runt överallt. Men låter inte de här precis som alla hemlösa som bor på gatan?!
Tänk på det, de gör ju precis samma sak som alla andra djur och försöker överleva på bästa sätt, den enda skillnaden är ju att de har ett annat namn på dom men vi kan ju lika gärna kalla dom för herrelösa människor.

Så nu går vi tillbaka till lågstadie nivån där lagen om att "om en får, så ska alla ha" gäller, det betyder att om katterna nu ska skjutas så tycker jag också att de hemlösa ska skjutas! Yes du läste rätt, jag vill att vi ska skjuta hemlösa också!

Men varför inte? De utgör ju precis samma hot och de finns många av dom vill ja lova, de finns utanför systemet, på parkbänkar och i kloakerna (skulle inte förvåna mig om de lever en hel del under husen också). Dessutom så förökar dom sig raskt då preventivmedel är för dyrt och helt enkelt för svårt för dom att få tag på.

Men då tänker väl säkert vissa "nej vad ohumansk han är nu!" men låt mig då fråga dig en fråga, är en människas liv mer värt en något annat? Om du svarar ja på den frågan bör du söka upp ett sjukhus då du tydligen har tappat din hjärna när du försökte tänka en gång.

Nej jag går efter att alla ska rättas efter lagen och nu menar jag ALLA! Om ett djur och en människa göra samma skada på vårat samhälle och en utav dom ska skjutas ska fan den andra också blir skjuten.

Så nu har du, vår kära jordbruksminister, något att tänka på! (ett bra förslag enligt mig!)

4 kommentarer:

Karin sa...

Oj shit brorsan, har du gått och blivit vegetarian?? Eller tar du dig en människobiff då och då? ;)

Men jag håller med dig, ge fasen i att skjuta missarna! Inskaffa katt-licens istället, så kanske folk inte skaffade katter som de lämnar vind för våg när de tröttnat på dem!

Bagera sa...

Haha jo man skulle ju kunna tro de =D

nej självklart vill ja inte vara så grov då men allstå själva idén är ju desamma om man tänker efter =)

Jo katt-licens skulle allt vara något, eller djur-licens i sin helhet. Där får man visa att man kan ta hand om sina djur och ge dom ett hem som de kan förlita sig på =)

Bra där syster!

Plzd2beatU sa...

Bro Bro, antar att jag är en av dom som du tycker har tappat hjärnan... för jag anser definitivt att en människas liv är "mer värt" än ett djurs.

Måste ju få ställa en motfråga i detta fall..
Är olika djurs liv olika mycket värda?
Har du moraliska invändningar mot att ha ihjäl en mygga?

Om du såg en kattunge och en bebis som båda höll på att drunkna, menar du på fullaste allvar att det är en "coinflip" vem du räddar?

Tror inte du på fullaste allvar menar att ett djurs liv är lika mycket värt som en människas..

=)

Anonym sa...

SJÄLVKLART är ett djurs liv lika mycket värt som en människas!
Håller totalt med dig om att det är väldigt medelåldrigt att skjuta djur. Det måste ju finnas andra sätt att hjälpa dessa utsatta kissar som människan först tagit till sig och sen sparkat ut att ta hand om sig själv så gott den kan. Först blir katten van att få mat serverat och bli omskött...sen ska den plötsligt jaga själv för första gången i sitt liv. Värst är det på vintrarna...där de först frysen av sig öronen sen tassar och trampdynor...för att till sist dö av köld.